Αθλητική διατροφή, σπαρτιάτικη πειθαρχία

spartan

Μου αρέσει που μελετάτε τα άρθρα μου και με ρωτάτε πάνω σε αυτά. Κάπου ανέφερα τη φράση «αθλητική διατροφή» και σας κίνησα την περιέργεια να μάθετε περί τίνος πρόκειται.

Τι είναι λοιπόν, η αθλητική διατροφή;
Όπως το λέει και η φράση, είναι η διατροφή που ακολουθούν οι αθλητές και είναι η αδυναμία μου. Όταν κάποιος πελάτης μου δηλώνει έτοιμος να ακολουθήσει μία τέτοια διατροφική ρουτίνα, εγώ μεταφέρομαι σε επαγγελματικό παράδεισο.

Θα ρωτήσετε τώρα: μήπως μπορούν να ακολουθήσουν όλοι αθλητική διατροφή; Ακόμα κι αυτοί που δεν αθλούνται;
Θεωρητικά, ναι. Αν και, διατροφή χωρίς άσκηση (και το ανάποδο) είναι κατά τη γνώμη μου ημιτελής προσπάθεια.

Σ έναν αθλητή λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες που ορίζει το άθλημά του. Άλλες ανάγκες έχει ένας δρομέας, άλλες ένας αρσιβαρίστας και άλλες μία αθλήτρια της ενόργανης.
Και στις τρεις περιπτώσεις όμως, οι αθλούμενοι οφείλουν να ακολουθούν κατά γράμμα το εξατομικευμένο διαιτολόγιο τους. Οι ώρες που τρώνε είναι συγκεκριμένες, οι μερίδες θα πρέπει να ζυγίζονται αυστηρά, ενώ κάποιες τροφές απαγορεύονται δια ροπάλου. Ζάχαρη, τηγανητά, γλυκά και junk food, δεν έχουν καμία δουλειά σε ένα αθλητικό διαιτολόγιο.

Για παράδειγμα, εγώ σε έναν πελάτη που ακολουθεί μία συμβατική δίαιτα θα δώσω πίτσα στο πρόγραμμά του αν μου ζητήσει, σε κάποιον όμως που θα μπει στη ρουτίνα της αθλητικής διατροφής αυτό είναι απόλυτα απαγορευμένο.

Στην αθλητική διατροφή, πρωταγωνιστές είναι τα ολικής αλέσεως δημητριακά και άλευρα (πολλές φορές επιβάλω και gluten free), τα φρούτα, οι σαλάτες, τα όσπρια, το ωμό ελαιόλαδο, η βρώμη, οι ξηροί καρποί, τα super foods, το αμυγδαλόγαλο, το πρόβειο γιαούρτι.

Στους σκληρά ασκούμενους χορτοφάγους, θα δώσω και μία πρωτεΐνη αρακά ή ρυζιού, αν κρίνω ότι χρειάζεται. Στους κρεοφάγους, επίσης θα δώσω συμπληρώματα, αν η φυσική δραστηριότητα είναι έντονη.
Μην αρχίσετε τώρα να ψάχνετε σκόνες. Είπα «αν είναι σκληρά ασκούμενοι». Στους κρεοφάγους μπαίνει ακόμα, το άπαχο κρέας και το ψάρι. Όλα τα παραπάνω βέβαια, μαγειρεμένα χωρίς λάδια και ζυγισμένα με ακρίβεια.

Πολλή καταπίεση ρε παιδί μου, θα μου πείτε. Ναι, το «κόνσεπτ» της αθλητικής διατροφής απαιτεί πειθαρχία και θέληση. Τα αποτελέσματα όμως είναι θεαματικά και αποζημιώνουν στο έπακρο.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα (χορτοφαγικής) αθλητικής δίαιτας, για να μπείτε καλύτερα στο πνεύμα.

Πρωί:
200γρ. αμυγδαλόγαλο με 40γρ. βρώμη, 1 μπανάνα και λίγα γκότζι.
Ενδιάμεσο:
30γρ. ξηροί καρποί ανάλατοι με 1 φρούτο ή μία ωμοφαγική μπάρα δημητριακών.
Μεσημέρι:
300γρ. φακόρυζο με 1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο, 1 καρότο τριμμένο και 1 αυγό ελευθέρας βοσκής.
Απόγευμα:
150γρ. πρόβειο βιολογικό γιαούρτι ή κεφίρ, με 20 γρ. ανάλατους ξηρούς καρπούς.
Βράδυ:
Σαλάτα βραστή ή ωμή, με 3 ασπράδια αυγών, 20 γρ. τυρί ελληνικό (π.χ. γραβιέρα), με 3 ρυζογκοφρέτες ή ½ κριθαροκούλουρο.

Αυτή είναι μία τυπική δική μου μέρα. Δεν κάνει για όλους φυσικά. Σας παραθέτω το πρόγραμμα, για να πάρετε μία ιδέα. Θα επανέλθω στην αθλητική διατροφή, γιατί είμαι σίγουρη ότι θα έχετε αρκετές απορίες. Μη διστάσετε να τις υποβάλετε. Οι απορίες σας, είναι για μένα έμπνευση.

Τελικά, αδυνατίζει η γυμναστική;

fitnessfit

"Αφού γυμνάζομαι, γιατί δεν χάνω;".
Αυτή τη συζήτηση έκαναν τις προάλλες δύο κυρίες μετά το μάθημα.
"...Είκοσι χρόνια κάνω γυμναστική, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η γυμναστική δεν αδυνατίζει, εμένα το σώμα μου, ίδιο και απαράλλακτο είναι".

Τελικά, αδυνατίζει ή δεν αδυνατίζει η γυμναστική;
Να σας πω. Αυτό που αδυνατίζει είναι το αρνητικό θερμιδικό ισοζύγιο. Σωθήκαμε θα μου πείτε...'Ιντα 'ναι τούτο.
Τούτο με απλά λόγια, είναι ότι καίμε περισσότερα από αυτά που τρώμε ή τρώμε λιγότερο από αυτά που καίμε. Ακόμα πιο απλά, αν χρειάζεστε 1.500 θερμίδες για να διατηρηθείτε στα κιλά σας, θα πρέπει να λαμβάνετε 1.300. Τώρα, μπορεί εσείς να τρώτε 1.800 και να καίτε με πολύ έντονη άσκηση 500 θερμίδες κάθε μέρα.
Τότε, όντως οι θερμίδες που τελικά σας "μένουν" είναι 1.300. Κάπως έτσι.

Βέβαια, η γυμναστικούλα ανοίγει την όρεξη, οπότε θα πρέπει να έχετε την πειθαρχία να τρώτε υγιεινά και ελαφρά και όχι με άλλοθι την άσκηση να σαβουριάζετε ό,τι βρείτε μπροστά σας.
Συνήθως αυτό το λάθος κάνουν οι περισσότεροι. Γυμνάζονται και μετά τρώνε χωρίς πρόγραμμα και μέτρο. Αποτέλεσμα; Το λίπος παραμένει στα επίμαχα σημεία παρόλη τη γυμναστική.

'Άλλο λάθος: Λέτε ότι πάτε γυμναστήριο. Μπράβο. Τι γυμναστική κάνετε; Η συγκεκριμένη κυρία που αναφέρθηκα στην αρχή, έρχεται μεν κάθε μέρα στο γυμναστήριο, κάνει όμως ακριβώς την ίδια γυμναστική. Σουηδική με ελάχιστα κιλά, πολύ χαλαρό αερόβιο και σχεδόν τις ίδιες ασκήσεις. 'Ετσι, όντως το σώμα δεν δέχεται τα απαραίτητα ερεθίσματα για να αλλάξει όψη.
Οι μύες απλά διατηρούνται και το λίπος παραμένει κατσικωμένο στα επίμαχα σημεία, εφόσον δεν δέχεται καμία αξιόλογη "επίθεση".

Αν θέλετε λοιπόν να δείτε δραστικές αλλαγές στο σώμα σας, θα πρέπει να κάνετε δραστικές αλλαγές στην προπόνηση και τη διατροφή σας. Μία ωρίτσα σουηδική, είναι πολύ καλύτερα απ' το να κάθεστε στον καναπέ, σίγουρα όμως δεν είναι ικανή να σας δώσει τις αλλαγές που επιθυμείτε. Ιδρώστε και λίγο, λαχανιάστε, κουραστείτε, και μετά μιλάμε για αποτελέσματα.

Πόσο καλά παίζεις το ρόλο της ζωής σου;

HNY9 2017b

Έχουμε το σώμα και την υγεία που μας αξίζει. Με εξαιρέσεις, είναι κάτι που το πιστεύω ακράδαντα.
Θα σας περιγράψω δυο 24ωρα. Δεν έχετε παρά να διαλέξετε.

24ωρο αρ. 1.
Το ξυπνητήρι χτύπησε στις 7.
Σηκώθηκε, πλύθηκε και ξεκίνησε να ετοιμάζει πρωινό. Βρώμη με γάλα σόγιας, μία μπανάνα και λίγα αμύγδαλα. Με ενέργεια και γεμάτο στομάχι, βουρ για τη δουλειά. Το ταπεράκι έτοιμο με κρύα σαλάτα ζυμαρικών με σος γιαουρτιού, μπρόκολο βρασμένο από χθες, λίγη γραβιέρα και ένα παξιμάδι. Σε ένα σακουλάκι λίγα αμύγδαλα για τη λιγούρα. Ρίχνει μία τελευταία ματιά στον καθρέφτη. Το μοντέρνο στενό άσπρο πουκάμισο πραγματικά του πάει, σε συνδυασμό με το μοντέρνο στενούτσικο κουστούμι, είναι κομψότατο!

Στις 12 ένα εσπρεσσάκι, τα αμυγδαλάκια και στις 3 η σαλάτα με τα ζυμαρικά. Ενέργεια στα ύψη. Στις 6 σχολάει. Μία στάση στο σπίτι για να αλλάξει, να φάει 3 ξερά φρούτα και δρόμο για το γυμναστήριο. Σήμερα έχει fat burn με την Άλεξ. Θα ξεπατωθεί, αλλά αξίζει.
Δυο ώρες μετά, ξανά στο σπίτι. 2 αυγά βραστά, μία μεγάλη σαλάτα με ελαιόλαδο, ένα παξιμάδι και χαλάρωση. Λίγο τηλεόραση, λίγο ίντερνετ. Κουβεντούλα με το αμόρε και κατά τις 12 ετοιμάζεται για ύπνο. Γδύνεται μπροστά στον καθρέφτη. "Μ' αρέσω", σκέφτεται.

24ωρο αρ. 2.
Το ξυπνητήρι χτυπάει στις 8. Πετάγεται. Στις 9 πρέπει να είναι στο γραφείο. Πλένεται, βάζει το φαρδύ μαύρο παντελόνι και το φαρδύ πουλόβερ. Τα έχει βαρεθεί αυτά τα ρούχα αλλά τι να κάνει; Κατάφερε και έβαλε άλλα τρία κιλά! Μια γουλιά νεσκαφέ και δρόμο για τη δουλειά. Στο αυτοκίνητο κάνει 2 τσιγαράκια για το άγχος.

Μέχρι τις 6 στο γραφείο. 3 καφέδες, μία τυρόπιτα και κάτι μπινελίκια που έφερε ο συνάδελφος. Φτάνει στο σπίτι στις 7. Τι τρώνε τώρα; Πού όρεξη για μαγείρεμα. Μία πίτσα και μία κόκα κόλα, για να χαλαρώσει στον καναπέ. Η τηλεόραση ανοικτή, το λάπτοπ στα γόνατα. Να και το μωρό από το γραφείο στο fb. "Nα κάνω τσατ; Μπα...έτσι όπως είμαι, σιγά μη με κοιτάξει. Ας φάω κανένα σοκολατάκι να πάνε κάτω τα φαρμάκια". Έφαγε 10. "Δεν βαριέσαι; Χάλια είμαι, ούτως η άλλως".
Στις 12 πάει για ύπνο. "Κάτσε να κλείσω το φως. Δεν αντέχω να με βλέπω στον καθρέφτη".
Ξαπλώνει. Πονάει η μέση του.
"Πρέπει να χάσω κάνα κιλό, λέει ο γιατρός...Δεν πα να χεστεί κι αυτός...Πώς ξυπνάνε πάλι αύριο;".

Διαλέξτε ρόλο φίλοι μου, διαλέξτε.

Τα SOS που προσέχεις όταν τρως έξω

dinners

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μαθήματα στη σχολή μου ήταν «ο έλεγχος υγιεινής μαζικών χώρων εστίασης». Καθηγητής μου ένας εκπληκτικός αστίατρος, αδέκαστος και πολύ αυστηρός. Εκείνη τη χρονιά είχαμε γυρίσει σχεδόν όλες τις κουζίνες των πολυτελών ξενοδοχείων και εστιατορίων της Αθήνας. Επισκεφτήκαμε επίσης και πολλές κουζίνες νοσοκομείων.  Τότε ήταν που άλλαξα γνώμη και αποφάσισα να μην ασχοληθώ με την κλινική Διαιτολογία. Ο νοών νοήτω.

 Σήμερα θα σας δώσω μερικές συμβουλές για το πώς να ξεχωρίζετε (στο περίπου) έναν καθαρό ή όχι, χώρο μαζικής εστίασης.  Καταρχήν, με το που αποφασίζετε να φάτε έξω θα πρέπει να καταλάβετε ότι δεν υπάρχει περίπτωση αυτό που θα φάτε να είναι όπως εκείνο που θα τρώγατε σε μία σπιτική κουζίνα. Και από άποψη καθαριότητας και από άποψη ποιότητας. Κρατήστε αυτό και προχωράμε στους κανόνες.
Μικρή κουζίνα και μεγάλος κατάλογος, σημαίνει κακή ποιότητα φαγητού. Πώς είναι δυνατόν να μαγειρευτούν 20 ορεκτικά, 30 κυρίως πιάτα και 10 σαλάτες σε μία μικρή κουζίνα; Ή θα σου σερβίρουν προμαγειρεμένο–κατεψυγμένο φαγητό ή πολυκαιρισμένο, με ό,τι αυτό σημαίνει. Υπάρχει κανονισμός που απαγορεύει τις υπόγειες κουζίνες. Ας γελάσουμε….φυσικά και δεν εφαρμόζεται. Αν πάτε σε κάποιο εστιατόριο και ανακαλύψετε μικρή κουζίνα στην υπόγα, κάντε την με ελαφρά. Προτιμάμε μόνο κουζίνες που φαίνονται. Σαφές το γιατί.

Ξέρετε πού εφαρμόζονται οι πιο αυστηροί κανόνες υγιεινής; (προσοχή άλλο καθαρό τρόφιμο και άλλο υγιεινό). Στα νοσοκομεία;…Λάθος! Στα γνωστά φαστφουντάδικα εφαρμόζονται. Ναι, όπως το διαβάσατε. Καλύτερα λοιπόν να φας στα Goody's, παρά σε ταβερνείο αμφιβόλου καθαριότητας.  Ένα ακόμα sos είναι πως δεν τρώμε φαγητά με κιμάδες και κρέατα, όταν δεν γνωρίζουμε καλά το μέρος (εγώ ευτυχώς σαν χορτοφάγος, δεν έχω τέτοια προβλήματα). Αν όμως επιμένετε να φάτε κρέας, ζητήστε το καλοψημένο. Έχετε δε, υπόψη, ότι η μαγιονέζα και οι άσπρες σάλτσες καλύπτουν τη μπαγιατίλα.
Μην τρώτε χλιαρό φαγητό όταν σας το σερβίρουν έτσι. Ζητήστε να σας το ζεστάνουν οπωσδήποτε. Πράσινες ωμές σαλάτες σε μέρος που δεν γνωρίζετε; Μη τζιζ!!

Επίσης, ρίξτε και μια ματιά στον σερβιτόρο που σας εξυπηρετεί. Έχει καθαρά νύχια ή όχι; Είναι πλυμένος ή όχι; Είναι ευπρεπής στο ντύσιμό του ή όχι; Βρώμικος σερβιτόρος με απεριποίητα ρούχα και παπούτσια, σας δίνει την απόλυτη εικόνα του φαγητού που θα σας σερβίρει. Θέλετε να μάθετε ποιο είναι το μότο του κακού εστιάτορα; «Δεν πετιέται τίποτα, τα περισσεύματα γίνονται σουπίτσα ή γέμιση σε πίττα».
Δυστυχώς, πολλοί έχουν την ίδια...έμπνευση.

Ένα ωραίο κόλπο επιβίωσης, τώρα. Η καλύτερη περίπτωση για να πιεις κόκα κόλα είναι όταν πας διακοπές και δεν ξέρεις πού και τι τρως. Ως γνωστόν, το γνωστό σκουπιδοαναψυκτικό τα σκοτώνει όλα. Μια - δυό γουλιές κόκα κόλα μπορεί και να σε γλιτώσει από δηλητηρίαση. Είναι η μοναδική καλή χρήση της κόκα κόλας.

Τελειώνοντας, θα σας δώσω μία συμβουλή που εφαρμόζω πάντα. Είστε κάπου και κοντεύετε να φάτε τα μπατζάκια από την πείνα, δεν έχει τίποτα της προκοπής όμως. Τι κάνετε; Μπαίνετε σε ένα φούρνο, παίρνετε μία φρατζόλα ψωμί και ένα συσκευασμένο χυμό. Αν δεν υπάρχει φούρνος, πάρτε οτιδήποτε συσκευασμένο κι ας είναι και λίγο σκουπίδι. Φάτε μέχρι να βρείτε ένα φαγάδικο της προκοπής. Να ξέρετε ακόμα, ότι ως καταναλωτές, έχετε πάντα το δικαίωμα να μπείτε στην κουζίνα του εστιατορίου ή της ταβέρνας. Ακόμα και τα ψυγεία έχετε το δικαίωμα να ανοίξετε. Αν το κάναμε συχνά, θα είχαμε γλιτώσει από πολλούς λεχρίτες της εστίασης.
Με το θέμα «τρώω έξω» δεν τελειώσαμε. Έχει…ζουμί ακόμα.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd