Αθλητική διατροφή, σπαρτιάτικη πειθαρχία

spartan

Μου αρέσει που μελετάτε τα άρθρα μου και με ρωτάτε πάνω σε αυτά. Κάπου ανέφερα τη φράση «αθλητική διατροφή» και σας κίνησα την περιέργεια να μάθετε περί τίνος πρόκειται.

Τι είναι λοιπόν, η αθλητική διατροφή;
Όπως το λέει και η φράση, είναι η διατροφή που ακολουθούν οι αθλητές και είναι η αδυναμία μου. Όταν κάποιος πελάτης μου δηλώνει έτοιμος να ακολουθήσει μία τέτοια διατροφική ρουτίνα, εγώ μεταφέρομαι σε επαγγελματικό παράδεισο.

Θα ρωτήσετε τώρα: μήπως μπορούν να ακολουθήσουν όλοι αθλητική διατροφή; Ακόμα κι αυτοί που δεν αθλούνται;
Θεωρητικά, ναι. Αν και, διατροφή χωρίς άσκηση (και το ανάποδο) είναι κατά τη γνώμη μου ημιτελής προσπάθεια.

Σ έναν αθλητή λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες που ορίζει το άθλημά του. Άλλες ανάγκες έχει ένας δρομέας, άλλες ένας αρσιβαρίστας και άλλες μία αθλήτρια της ενόργανης.
Και στις τρεις περιπτώσεις όμως, οι αθλούμενοι οφείλουν να ακολουθούν κατά γράμμα το εξατομικευμένο διαιτολόγιο τους. Οι ώρες που τρώνε είναι συγκεκριμένες, οι μερίδες θα πρέπει να ζυγίζονται αυστηρά, ενώ κάποιες τροφές απαγορεύονται δια ροπάλου. Ζάχαρη, τηγανητά, γλυκά και junk food, δεν έχουν καμία δουλειά σε ένα αθλητικό διαιτολόγιο.

Για παράδειγμα, εγώ σε έναν πελάτη που ακολουθεί μία συμβατική δίαιτα θα δώσω πίτσα στο πρόγραμμά του αν μου ζητήσει, σε κάποιον όμως που θα μπει στη ρουτίνα της αθλητικής διατροφής αυτό είναι απόλυτα απαγορευμένο.

Στην αθλητική διατροφή, πρωταγωνιστές είναι τα ολικής αλέσεως δημητριακά και άλευρα (πολλές φορές επιβάλω και gluten free), τα φρούτα, οι σαλάτες, τα όσπρια, το ωμό ελαιόλαδο, η βρώμη, οι ξηροί καρποί, τα super foods, το αμυγδαλόγαλο, το πρόβειο γιαούρτι.

Στους σκληρά ασκούμενους χορτοφάγους, θα δώσω και μία πρωτεΐνη αρακά ή ρυζιού, αν κρίνω ότι χρειάζεται. Στους κρεοφάγους, επίσης θα δώσω συμπληρώματα, αν η φυσική δραστηριότητα είναι έντονη.
Μην αρχίσετε τώρα να ψάχνετε σκόνες. Είπα «αν είναι σκληρά ασκούμενοι». Στους κρεοφάγους μπαίνει ακόμα, το άπαχο κρέας και το ψάρι. Όλα τα παραπάνω βέβαια, μαγειρεμένα χωρίς λάδια και ζυγισμένα με ακρίβεια.

Πολλή καταπίεση ρε παιδί μου, θα μου πείτε. Ναι, το «κόνσεπτ» της αθλητικής διατροφής απαιτεί πειθαρχία και θέληση. Τα αποτελέσματα όμως είναι θεαματικά και αποζημιώνουν στο έπακρο.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα (χορτοφαγικής) αθλητικής δίαιτας, για να μπείτε καλύτερα στο πνεύμα.

Πρωί:
200γρ. αμυγδαλόγαλο με 40γρ. βρώμη, 1 μπανάνα και λίγα γκότζι.
Ενδιάμεσο:
30γρ. ξηροί καρποί ανάλατοι με 1 φρούτο ή μία ωμοφαγική μπάρα δημητριακών.
Μεσημέρι:
300γρ. φακόρυζο με 1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο, 1 καρότο τριμμένο και 1 αυγό ελευθέρας βοσκής.
Απόγευμα:
150γρ. πρόβειο βιολογικό γιαούρτι ή κεφίρ, με 20 γρ. ανάλατους ξηρούς καρπούς.
Βράδυ:
Σαλάτα βραστή ή ωμή, με 3 ασπράδια αυγών, 20 γρ. τυρί ελληνικό (π.χ. γραβιέρα), με 3 ρυζογκοφρέτες ή ½ κριθαροκούλουρο.

Αυτή είναι μία τυπική δική μου μέρα. Δεν κάνει για όλους φυσικά. Σας παραθέτω το πρόγραμμα, για να πάρετε μία ιδέα. Θα επανέλθω στην αθλητική διατροφή, γιατί είμαι σίγουρη ότι θα έχετε αρκετές απορίες. Μη διστάσετε να τις υποβάλετε. Οι απορίες σας, είναι για μένα έμπνευση.

Έχω 20 κιλά παραπάνω. Τι κάνω;

man slimming

Ένας άνθρωπος που είναι πάνω από περίπου 20 κιλά υπέρβαρος θεωρείται ότι πάσχει από σοβαρό πρόβλημα παχυσαρκίας. Αυτή είναι μία κατηγορία υπέρβαρων που χρήζει ιδιαίτερης και πολύ εξειδικευμένης μεταχείρισης και διαχείρισης του προβλήματος. Βεβαίως, ένας άνθρωπος που ζυγίζει 20 και πάνω κιλά, έχει μία ιδιαίτερη σχέση με το φαγητό.
Είναι κάποιος, που συνήθως πολεμά για χρόνια με το βάρος του, έχοντας τα στατιστικά ποσοστά επιτυχίας εναντίον του.

Το φαγητό μπορεί να αποτελέσει για πολλούς λόγους αντικείμενο εξάρτησης, όπως το αλκοόλ και το τσιγάρο. Είναι το καταφύγιο σε οποιαδήποτε στρεσογόνα κατάσταση που αντιμετωπίζει. Ένας φαύλος κύκλος προσπάθειας, επιστροφής στην πολυφαγία, ανάκτηση των χαμένων κιλών, απογοήτευσης και ξανά και ξανά.

Πώς αντιμετωπίζεται μία τέτοια κατάσταση; Μετά από 22 χρόνια εμπειρίας, ακόμα δεν έχω καταλήξει κάπου. Μπορώ να δώσω ορισμένες συμβουλές, οι οποίες κάποιες φορές πιάνουν.

Πρώτα από όλα, αντιμετωπίστε ρεαλιστικά το πρόβλημα: "Ναι έχω 20-30-40 κιλά επιπλέον, ναι η εμφάνιση μου δεν είναι αυτή που θέλω, ναι ο εαυτός μου δεν μου αρέσει", και μετά αποφασίστε αν θέλετε να το λύσετε. Αν δεν είστε σίγουροι, μην το προσπαθήσετε. Το "ας ξεκινήσω και βλέπουμε" δυστυχώς δεν φέρνει αποτελέσματα.

Αν όμως αποφασίσετε να κάνετε κάτι γι αυτό, απευθυνθείτε σε ειδικό. Ο ειδικός θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι έχει να κάνει με ένα άτομο που τρώει πολύ.
Δεν είναι δυνατόν από 3.500-4.000 θερμίδες να πέσετε στις 1.500. Θα λιμοκτονήσετε. Είμαστε ελαστικοί με τους αυξημένα παχύσαρκους. "Αδυνατίζουμε τρώγοντας" που λέω.



Είναι σημαντικό επίσης να μπει η γυμναστική στην εβδομαδιαία ρουτίνα σας. Κι αυτό για να αποφύγουμε τη χαλάρωση, η οποία είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα εμφανιστεί σύντομα.
Ο άνθρωπος που έχει να χάσει 30 κιλά, πρέπει να τα χάσει αργά και με γυμναστική. Αν δεν το κάνει, η χαλάρωση που θα εμφανιστεί θα χρειάζεται την παρέμβαση πλαστικού χειρουργού.

Ο σπουδαιότερος όμως παράγοντας που πρέπει να αντιμετωπιστεί, είναι η κακή και αρρωστημένη σχέση με το φαγητό. Το πολύ πιθανό ξανακύλισμα.
Αν διαπιστώσετε ότι αρχίζετε να χάνετε το παιχνίδι της πειθαρχίας, πείτε το αμέσως στον ειδικό που σας παρακολουθεί. Θα πρέπει να μπορεί να σας στηρίξει.
Ή πείτε το και σε κάποιον φίλο. Μην απομονώνεστε. Μιλήστε για την αδυναμία σας, εκφράστε την, μη ντραπείτε γι' αυτήν. Ακόμα κι αν ξανακυλήσετε για 2-3 μέρες, μην τις σκέφτεστε.

Ξαναμπείτε στο πρόγραμμα ξεχνώντας την παρασπονδία σας. Ρίξτε το στη φυσική δραστηριότητα. Η γυμναστική πάντα βοηθάει.
Αν τίποτα απ' αυτά δεν σας αρκεί, θα πρέπει τελικά να επισκεφθείτε κάποιον ψυχολόγο ή θα πρέπει απλά να αποδεχθείτε τα παραπανίσια κιλά σας με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ένα πράγμα μην κάνετε μόνο. Μη λέτε ότι αγαπάτε το σώμα σας όπως είναι. Τον εαυτό σας αγαπάτε και καλά κάνετε, αλλά μην τα μπερδεύετε αυτά τα δυο.
Δεν φαντάζεστε πόσο περισσότερο αγαπούν το σώμα τους, όσοι το φροντίζουν.

Τελικά, αδυνατίζει η γυμναστική;

fitnessfit

"Αφού γυμνάζομαι, γιατί δεν χάνω;".
Αυτή τη συζήτηση έκαναν τις προάλλες δύο κυρίες μετά το μάθημα.
"...Είκοσι χρόνια κάνω γυμναστική, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η γυμναστική δεν αδυνατίζει, εμένα το σώμα μου, ίδιο και απαράλλακτο είναι".

Τελικά, αδυνατίζει ή δεν αδυνατίζει η γυμναστική;
Να σας πω. Αυτό που αδυνατίζει είναι το αρνητικό θερμιδικό ισοζύγιο. Σωθήκαμε θα μου πείτε...'Ιντα 'ναι τούτο.
Τούτο με απλά λόγια, είναι ότι καίμε περισσότερα από αυτά που τρώμε ή τρώμε λιγότερο από αυτά που καίμε. Ακόμα πιο απλά, αν χρειάζεστε 1.500 θερμίδες για να διατηρηθείτε στα κιλά σας, θα πρέπει να λαμβάνετε 1.300. Τώρα, μπορεί εσείς να τρώτε 1.800 και να καίτε με πολύ έντονη άσκηση 500 θερμίδες κάθε μέρα.
Τότε, όντως οι θερμίδες που τελικά σας "μένουν" είναι 1.300. Κάπως έτσι.

Βέβαια, η γυμναστικούλα ανοίγει την όρεξη, οπότε θα πρέπει να έχετε την πειθαρχία να τρώτε υγιεινά και ελαφρά και όχι με άλλοθι την άσκηση να σαβουριάζετε ό,τι βρείτε μπροστά σας.
Συνήθως αυτό το λάθος κάνουν οι περισσότεροι. Γυμνάζονται και μετά τρώνε χωρίς πρόγραμμα και μέτρο. Αποτέλεσμα; Το λίπος παραμένει στα επίμαχα σημεία παρόλη τη γυμναστική.

'Άλλο λάθος: Λέτε ότι πάτε γυμναστήριο. Μπράβο. Τι γυμναστική κάνετε; Η συγκεκριμένη κυρία που αναφέρθηκα στην αρχή, έρχεται μεν κάθε μέρα στο γυμναστήριο, κάνει όμως ακριβώς την ίδια γυμναστική. Σουηδική με ελάχιστα κιλά, πολύ χαλαρό αερόβιο και σχεδόν τις ίδιες ασκήσεις. 'Ετσι, όντως το σώμα δεν δέχεται τα απαραίτητα ερεθίσματα για να αλλάξει όψη.
Οι μύες απλά διατηρούνται και το λίπος παραμένει κατσικωμένο στα επίμαχα σημεία, εφόσον δεν δέχεται καμία αξιόλογη "επίθεση".

Αν θέλετε λοιπόν να δείτε δραστικές αλλαγές στο σώμα σας, θα πρέπει να κάνετε δραστικές αλλαγές στην προπόνηση και τη διατροφή σας. Μία ωρίτσα σουηδική, είναι πολύ καλύτερα απ' το να κάθεστε στον καναπέ, σίγουρα όμως δεν είναι ικανή να σας δώσει τις αλλαγές που επιθυμείτε. Ιδρώστε και λίγο, λαχανιάστε, κουραστείτε, και μετά μιλάμε για αποτελέσματα.

Πόσο καλά παίζεις το ρόλο της ζωής σου;

HNY9 2017b

Έχουμε το σώμα και την υγεία που μας αξίζει. Με εξαιρέσεις, είναι κάτι που το πιστεύω ακράδαντα.
Θα σας περιγράψω δυο 24ωρα. Δεν έχετε παρά να διαλέξετε.

24ωρο αρ. 1.
Το ξυπνητήρι χτύπησε στις 7.
Σηκώθηκε, πλύθηκε και ξεκίνησε να ετοιμάζει πρωινό. Βρώμη με γάλα σόγιας, μία μπανάνα και λίγα αμύγδαλα. Με ενέργεια και γεμάτο στομάχι, βουρ για τη δουλειά. Το ταπεράκι έτοιμο με κρύα σαλάτα ζυμαρικών με σος γιαουρτιού, μπρόκολο βρασμένο από χθες, λίγη γραβιέρα και ένα παξιμάδι. Σε ένα σακουλάκι λίγα αμύγδαλα για τη λιγούρα. Ρίχνει μία τελευταία ματιά στον καθρέφτη. Το μοντέρνο στενό άσπρο πουκάμισο πραγματικά του πάει, σε συνδυασμό με το μοντέρνο στενούτσικο κουστούμι, είναι κομψότατο!

Στις 12 ένα εσπρεσσάκι, τα αμυγδαλάκια και στις 3 η σαλάτα με τα ζυμαρικά. Ενέργεια στα ύψη. Στις 6 σχολάει. Μία στάση στο σπίτι για να αλλάξει, να φάει 3 ξερά φρούτα και δρόμο για το γυμναστήριο. Σήμερα έχει fat burn με την Άλεξ. Θα ξεπατωθεί, αλλά αξίζει.
Δυο ώρες μετά, ξανά στο σπίτι. 2 αυγά βραστά, μία μεγάλη σαλάτα με ελαιόλαδο, ένα παξιμάδι και χαλάρωση. Λίγο τηλεόραση, λίγο ίντερνετ. Κουβεντούλα με το αμόρε και κατά τις 12 ετοιμάζεται για ύπνο. Γδύνεται μπροστά στον καθρέφτη. "Μ' αρέσω", σκέφτεται.

24ωρο αρ. 2.
Το ξυπνητήρι χτυπάει στις 8. Πετάγεται. Στις 9 πρέπει να είναι στο γραφείο. Πλένεται, βάζει το φαρδύ μαύρο παντελόνι και το φαρδύ πουλόβερ. Τα έχει βαρεθεί αυτά τα ρούχα αλλά τι να κάνει; Κατάφερε και έβαλε άλλα τρία κιλά! Μια γουλιά νεσκαφέ και δρόμο για τη δουλειά. Στο αυτοκίνητο κάνει 2 τσιγαράκια για το άγχος.

Μέχρι τις 6 στο γραφείο. 3 καφέδες, μία τυρόπιτα και κάτι μπινελίκια που έφερε ο συνάδελφος. Φτάνει στο σπίτι στις 7. Τι τρώνε τώρα; Πού όρεξη για μαγείρεμα. Μία πίτσα και μία κόκα κόλα, για να χαλαρώσει στον καναπέ. Η τηλεόραση ανοικτή, το λάπτοπ στα γόνατα. Να και το μωρό από το γραφείο στο fb. "Nα κάνω τσατ; Μπα...έτσι όπως είμαι, σιγά μη με κοιτάξει. Ας φάω κανένα σοκολατάκι να πάνε κάτω τα φαρμάκια". Έφαγε 10. "Δεν βαριέσαι; Χάλια είμαι, ούτως η άλλως".
Στις 12 πάει για ύπνο. "Κάτσε να κλείσω το φως. Δεν αντέχω να με βλέπω στον καθρέφτη".
Ξαπλώνει. Πονάει η μέση του.
"Πρέπει να χάσω κάνα κιλό, λέει ο γιατρός...Δεν πα να χεστεί κι αυτός...Πώς ξυπνάνε πάλι αύριο;".

Διαλέξτε ρόλο φίλοι μου, διαλέξτε.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd