Σεπτέμβριος: η πρωτοχρονιά του fitness

HNY9 2017

O Σεπτέμβριος θεωρείται η "πρωτοχρονιά" της προπονητικής σεζόν. Τουλάχιστον για εμάς, που δουλεύουμε στο χώρο του fitness. Μιας προπονητικής σεζόν που ξεκινάει το Φθινόπωρο, για να τελειώσει τον Αύγουστο. Εδώ είμαι λοιπόν για να σας εμψυχώσω και να εγκαινιάσω την καινούργια "προπονητική" σεζόν.

Πρέπει να ξέρετε ότι ξεκινώντας να γυμνάζεστε, θα πρέπει να ακολουθήσετε κάποια στάδια. Τα στάδια αυτά φυσικά τα ορίζει ο γυμναστής ή ο προπονητής σας, όχι εσείς.
Οπότε, δεν μπαίνετε στο γυμναστήριο λέγοντας "θα κάνω ό,τι ξέρω ή ότι μου αρέσει". Το ακούω συνέχεια και είναι λάθος. Σε σωστά επανδρωμένους χώρους fitness, πρέπει να σας καθοδηγεί κάποιος, ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Κι εσείς φυσικά, πρέπει να τον ακούτε κι όχι να κάνετε του κεφαλιού σας.

Ας μιλήσουμε τώρα, γενικά για τα στάδια. Το πρώτο στάδιο είναι το στάδιο προσαρμογής.

Ο γυμναστής θα σας δώσει ένα πρόγραμμα (συνήθως 15θήμερο) στο οποίο περιλαμβάνονται ασκήσεις εύκολες χωρίς ιδιαίτερες πιέσεις. Στόχος είναι να προετοιμαστούν οι αρθρώσεις, οι μύες και γενικά το σώμα, στα πιο απαιτητικά προγράμματα που θα ακολουθήσουν. Στη συνέχεια και ανάλογα με κάποιες παραμέτρους όπως η μυοσκελετική σας κατάσταση, ο στόχος σας, η συνέπεια, σας βγαίνουν και τα υπόλοιπα προπονητικά σχήματα.

Στο personal trαining βέβαια, που ο γυμναστής ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με εσάς, η προετοιμασία γίνεται πιο ολοκληρωμένα. Γι αυτό και κάποιος που δεν έχει γυμναστεί ποτέ στη ζωή του, είναι καλύτερα να κάνει έστω και λίγα ιδιαιτερα μαθήματα στην αρχή. Συνήθως τα προγράμματα γίνονται δυσκολότερα στα μέσα της σεζόν, δηλαδή λίγο μετά τα Χριστούγεννα. Φτάνοντας στο τέλος της σεζόν (μέσα καλοκαιριού περίπου) ξαναχαλαρώνουν λίγο. Δύο εβδομάδες ξεκούραση και αποχή από τη γυμναστική μέσα στο διάστημα αυτό είναι απαραίτητες, για να μπορέσει το σώμα να ξαναμπεί δυνατό και υγιές στην καινούργια προπονητική σεζόν.

Όπως βλέπετε λοιπόν, η γυμναστική δεν είναι ή μάλλον δεν θα έπρεπε να είναι, κάτι που σταματάμε-ξεκινάμε-παραμελούμε, όποτε μας καπνίσει. Είναι μία διαδικασία που για να έχει αποτέλεσμα, θα πρέπει καταρχάς να παρακολουθείται από τους ειδικούς και εν συνεχεία να γνωρίζει συνέπεια και αφοσίωση. Τότε και μόνο τότε, θα δείτε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Και κάτι τελευταίο. Μην κάνετε αυτό που σας αρέσει ή αυτό που σας βολεύει. Πολλές φορές το επιθυμητό αποτέλεσμα απαιτεί άλλου τύπου προπονήσεις, από αυτές που εσείς επιλέγετε. Μάθετε να ακούτε εκείνους που ξέρουν κάτι περισσότερο από εσάς.
Καλή αρχή!

Η ρουφιάνα η κυτταρίτιδα

81

Κάνουν θραύση τα άρθρα για την κυτταρίτιδα αυτήν την εποχή. Είναι βλέπετε, πιασάρικο θέμα.  Και δίπλα από κάθε άρθρο πάρε και μια διαφήμιση για κρέμες, ζώνες, τσάγια και λοιπές μπούρδες.  Η αλήθεια για την καταπολέμηση της κυτταρίτιδας θα σας πονέσει. Καταρχήν να διευκρινίσουμε ότι η κυτταρίτιδα είναι ένα πρόβλημα που οφείλεται σε πολλούς παράγοντες.
Ορμόνες, κακή διατροφή, έλλειψη άσκησης, κληρονομικότητα, είναι κάποιες από τις αιτίες που τη δημιουργούν.

Για τις ορμόνες δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα. Ούτε για το συνδετικό μας ιστό. Εφόσον γεννηθήκαμε γυναίκες, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εμφανίσουμε και κυτταρίτιδα κάποια στιγμή.  Το πόση, σε τι βαθμό και αν μπορούμε να την εξαφανίσουμε, εξαρτάται από μας.  Ως γνωστόν πρέπει να προσέχουμε τη διατροφή μας. Τα περιοδικά που δίνουν διατροφικές συμβουλές λένε κάποιες γενικές συμβουλές  του τύπου «όχι τηγανητά και γλυκά». Κυρίες μου, η διατροφή για την καταπολέμηση του προβλήματος πέρα από την απαγόρευση κάποιων τροφών και την επιβολή κάποιων άλλων, θα πρέπει να ορίζει και ποσότητες.

Άρα, κάθε γυναίκα αν θέλει να πολεμήσει το πρόβλημα θα πρέπει να ξέρει ακριβώς πότε και πόσο να τρώει από την κάθε τροφή. Γιατί μπορεί να πρέπει να τρώτε φρούτα, αλλά πόσα φρούτα;
Πότε και ποια, είναι τελείως διαφορετικά για κάθε γυναίκα.

Πάμε στην άσκηση τώρα. Κάθε σώμα  έχει τις δικές του ανάγκες. Δεν μπορείς λοιπόν να κάνεις την ίδια γυμναστική με τη συνάδελφο σου στο γραφείο και να έχεις το ίδιο αποτέλεσμα.
Το μόνο κοινό είναι ότι εξάλειψη κυτταρίτιδας σημαίνει πολλή, καθημερινή και σχετικά έντονη γυμναστική.

Αν περιμένετε με 15 λεπτά χαλαρό ποδηλατάκι και λίγα βαράκια να εξαλείψετε το πρόβλημα, τότε θα απογοητευθείτε.  Και επιτέλους, σταματήστε να αγοράζετε κρέμες και τσάγια κατά της κυτταρίτιδας. Δεν βοηθάνε λέμε. Τίποτα δεν κάνουν. Ούτε τα μασάζ κάνουν. Ούτε τα μηχανήματα παθητικής γυμναστικής κάνουν, ούτε οι ζελατίνες που σας τυλίγουν σε κάποια ινστιτούτα ομορφιάς, κάνουν.
Σταματήστε να ψάχνετε την εύκολη λύση. Η κυτταρίτιδα καταπολεμάται με αυστηρή και συνεχή πειθαρχία στο φαγητό και με καθημερινή και σχετικά δυνατή άσκηση.

Αν σας περισσεύουν τα ευρώ, μην τα πετάτε σε κρέμες και μασάζ. Γραφτείτε σε κανένα γυμναστήριο ή προσλάβετε έναν γυμναστή να σας ζορίζει.

Αδυνατίζει το νερό;

42

Με ρωτάτε συχνά: τελικά το νερό βοηθάει στο αδυνάτισμα; 
Η πιο σωστή απάντηση είναι, έμμεσα ναι. Ως γνωστόν, το σώμα μας αποτελείται από 50-60% νερό, το οποίο είναι απολύτως απαραίτητο για όλες τις ζωτικές λειτουργίες του οργανισμού, από την πέψη μέχρι την άμυνά του.   Τι γίνεται τώρα με το αδυνάτισμα. Εμπειρικά θα σας πω, ότι η επαρκής κατανάλωση νερού καταπολεμά τις κατακρατήσεις υγρών. Κατακρατήσεις που πλήττουν συνήθως το γυναικείο πληθυσμό λόγω ορμονών, κατά κύριο λόγο. Οπότε, όταν αισθανόμαστε ότι το σώμα μας «φουσκώνει» λόγω κατακρατήσεων, το ρίχνουμε στη νεροθεραπεία.

Το έντερο επίσης θέλει κι αυτό το νεράκι του, για να λειτουργήσει. Στη δίαιτα μαζί με το λίπος αποβάλλονται και άλλες ουσίες, λόγω του καταβολισμού που γίνεται. Οι ουσίες αυτές αποβάλλονται κατά κύριο λόγο μέσω των ούρων και μέσω του εντέρου. Για να μη ζορίζονται λοιπόν τα νεφρά σας, δώστε τους μπόλικο νεράκι. Θα τα βοηθήσετε έτσι να «καθαρίσουν» τον οργανισμό πιο σωστά και πιο ανώδυνα.

Επιπλέον, το νερό μάς φουσκώνει κι έτσι δεν τρώμε τόσο πολύ όταν πεινάμε. Μια παλιά κλασική συνταγή, που ισχύει και «δουλεύει» μέχρι σήμερα.  Στο ερώτημα τι γίνεται όταν αθλούμαστε, πότε να πίνουμε νερό και αν μπορούμε κατά τη διάρκεια της άσκησης να πίνουμε νερό, έχω να πω τα εξής:
Περισσότερο το καλοκαίρι, το νερό είναι απαραίτητο, ειδικά όταν γυμναζόμαστε. Μισή ώρα πριν ξεκινήσετε την γυμναστική σας, να πιείτε 2-3 ποτήρια.
Κατά τη διάρκεια της άσκησης πίνουμε περίπου κάθε 20 λεπτά 5-6 γουλιές.  Αυτά πολύ γενικά, γιατί υπάρχουν αθλήματα όπως ο Μαραθώνιος, που η πρόσληψη υγρών γίνεται με πιο συγκεκριμένο τρόπο.

Τι ισχύει τώρα, με τα ισοτονικά. Να σας πω. Προσωπικά καταναλώνω ισοτονικά όταν ξέρω ότι θα ιδρώσω πολύ.
Έχω παρατηρήσει ότι με βοηθούν. Προσοχή όμως, γιατί έχουν θερμίδες.  Το νερό είναι το μόνο ποτό που δεν έχει θερμίδες. Τα light αναψυκτικά από την άλλη, μπορεί να μην έχουν θερμίδες, αλλά είναι  σκουπίδια!  Μη σας γίνονται συνήθεια.  Οι χυμοί, τώρα: μπορούν να σας ενυδατώσουν, αλλά προσοχή γιατί έχουν ζάχαρη, ακόμη κι αν είναι φυσικοί. Η φρουκτόζη είναι κι αυτή ζάχαρο. Ο καφές παρόλο που έχει διουρητική δράση, υπολογίζεται υγρό. Αν πρέπει δηλαδή να πίνουμε το καλοκαίρι από 2-3 λίτρα νερό, υπολογίστε και τον καφέ και το τσάι.
Με το αλκοόλ τι γίνεται; Το αλκοόλ παρόλο που είναι υγρό, αφυδατώνει. Αν πίνετε, υπολογίστε για κάθε 1 ποτήρι αλκοόλ, να πίνετε 2 ποτήρια νερό.

Μην ξεχνάτε. Όταν διψάμε, σημαίνει ότι είμαστε αφυδατωμένοι εν μέρει. Η δίψα είναι ένδειξη ότι χρειαζόμαστε υγρά. Αλλά το καλοκαίρι, μην περιμένετε να διψάσετε για να πιείτε νερό.
Να πίνετε και χωρίς δίψα.  Ένας πρακτικός τρόπος για να δείτε αν είσαστε επαρκώς ενυδατωμένοι, είναι το χρώμα των ούρων σας. Διάφανα ούρα σημαίνει επαρκής ενυδάτωση, σκούρα ούρα, σημαίνει ότι πρέπει να πιείτε νερό άμεσα.

Λάβετε τα...ποτήρια σας, λοιπόν.

Διακοπές και δίαιτα, δεν πάνε μαζί

35

Σήμερα θα αναφερθώ στους τυχερούς που θα πάνε φέτος διακοπές.
Σας βγαίνει λοιπόν ένα δεκαημεράκι στο νησί ή στο εξοχικό στον Κάλαμο, αλλά δεν θέλετε να πάνε χαμένοι οι κόποι του χειμώνα με διατροφή, γυμναστήριο κτλ. Τι κάνετε;
Προσωπικά, είμαι υπέρ της άποψης ότι στις διακοπές διακόπτουμε τα πάντα. Χαλαρώνουμε και απολαμβάνουμε τη θάλασσα, το σύντροφο, τον καθαρό αέρα και το…φαγητό.
Οπότε, χαρείτε τα όλα για λίγες μέρες και επιστρέφετε στο πρόγραμμα μόλις ξαναγυρίσετε στην καθημερινότητά σας. Έτσι πιστεύω για όλους τους άλλους, αλλά εγώ δεν το εφαρμόζω ποτέ. Αν ανήκετε κι εσείς στην κατηγορία των ανθρώπων που η διατροφή και η άσκηση είναι τρόπος ζωής όπως είναι για μένα, θα σας δώσω μερικές συμβουλές αξιοποίησης των συνθηκών που θα βρείτε στις διακοπές σας.

Τι πιο ωραίο να ξυπνάς το πρωί και να βρίσκεσαι είτε κοντά στη θάλασσα, είτε σε μέρος με άπλα. Ένα πρωινό κολύμπι σε συνδυασμό με 15 λεπτά περπάτημα στην άμμο, είναι μία τέλεια γυμναστική. Ή και ένα χαλαρό τζόγκινγκ στον καθαρό αέρα.  Το πρωινό σας μπορεί να περιλαμβάνει φρέσκα φρούτα, γιαούρτι και λίγα δημητριακά. Ακόμα, μαύρο ψωμί με μέλι και ένα χυμό ή ένα αυγό βραστό με μια φέτα ψωμί και φρέσκα φρούτα. Τα κρουασανάκια, τα κέικ, τα βούτυρα, οι μαρμελάδες και οι υπόλοιπες γλυκές λιχουδιές που αποτελούν το πρωινό των διακοπών συνήθως, δυστυχώς δεν ανήκουν στις επιλογές των fitnessόβιων.  Αν περνάτε τη μέρα σας στη θάλασσα, έχετε πολλές ευκαιρίες για γυμναστική. Περπάτημα στην άμμο όπως είπα ήδη, κολύμπι με βατραχοπέδιλα και φυσικά ρακέτες.

Τη λιγούρα του μεσημεριού μπορείτε να την ελέγξετε με ένα ελαφρύ γεύμα τύπου σάντουιτς με τυρί-ντομάτα και ένα χυμό ή μια ομελέτα με λαχανικά. Αν τρώτε ένα κυρίως γεύμα, προσπαθήστε να φάτε λίγο απ’ όλα. Αποφύγετε τις πολλές βούτες στα λάδια, τα τηγανητά και φυσικά τα μπυρόνια και τα αναψυκτικά. Ένα παγωτάκι δεν είναι απαγορευτικό, αλλά μιλάω για μια μπαλίτσα απλό παγωτό, χωρίς σιρόπια, βάφλες και λοιπά συνοδευτικά. Το βραδινό περπάτημα στα σοκάκια του νησιού ή στην παραλία, θα σας βοηθήσει να κάψετε λίγες από τις θερμίδες που καταναλώσατε.

Εγώ στις διακοπές, το απόγευμα μετά τη θάλασσα, χτυπάω κανέναν κοιλιακό να μου βρίσκεται ή καμιά ασκησούλα για τα πόδια με λίγο τρεξιματάκι. Είμαι fitness freak όμως, δεν απαιτείται από εσάς κάτι τέτοιο. Αν το κάνετε πάντως, δεν θα σας χαλάσει καθόλου.  Σταματάω εδώ να γράφω γιατί θα με πιάσει κατάθλιψη, αφού φέτος θα παραμείνω στο πεντάστερο Spa Resort «My Home Palace».

Καλές διακοπές οι υπόλοιποι!

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd